16 oktober 2024 te Ruinen – presentatie Yvonne de Haan & Diane Goeree, cliëntondersteuners Stichting OCO De Wolden
‘Wie kent Stichting OCO? En weet wat we doen?’
In de zaal werden er voorzichtig wat voorbeelden genoemd. Het doorbladeren van de folder gaf al snel iets meer richting maar wat een cliëntondersteuner is en voor je kan betekenen, was nog niet goed bekend. En daarom waren Yvonne en Diane, beide cliëntondersteuner bij Stichting OCO, aanwezig om hier meer over te vertellen.
‘We helpen mensen die vragen hebben over zorg, wonen, financiën, onderwijs en nog veel meer onderwerpen’.
Signalen
Vanuit de zaal kwamen verschillende vragen over de tekorten in de huishoudelijk hulp, oplopende wachttijden voor hulp, eigen regie, het steeds langer thuis wonen, een levenstestament maar vooral ook de praktische vragen over hulpmiddelen. Er leven veel vragen over zorg en ondersteuning en hoe je bijvoorbeeld naar een verpleeghuis kunt als je daar aan toe bent.
Yvonne vertelt: ‘Zie ons als startpunt voor deze vragen, dan geven wij aan bij welke partij je terecht kunt’. Daarbij gaf ze aan dat een cliëntondersteuner met je mee kan denken, maar uiteindelijk ben jij degene die beslist. Vaak legt de cliëntondersteuner uit hoe het proces eruitziet, met welke wetten je te maken hebt. En ook welke grens daaraan zit en dat je daar niet omheen kunt. Als de cliëntondersteuners knelpunten vaker voorbij zien komen, nemen ze dit ook mee richting het bestuur van Stichting OCO. Er vinden structurele overleggen plaats met Gemeente De Wolden om deze knelpunten te bespreken en om te kijken hoe dit verbeterd kan worden.
Verheldering geven
Tijdens de presentatie kwamen veel verschillende professionals en betrokkenen aan bod; een Wmo consulent, uitvoeringscoördinator, energiecoach, huisarts, thuiszorg, formulierenbrigade en ga zo maar door. Het duizelde op een gegeven moment bij iedereen. Als je hiermee te maken hebt, zie je door de bomen het bos niet meer. Op dat soort momenten kan de cliëntondersteuner overzicht bieden, verheldering geven en de partijen bij elkaar brengen.Er werden vanuit de zaal ook veel vragen gesteld, Diane en Yvonne hebben deze beantwoord en daarnaast aan de hand van verschillende casus-voorbeelden uitleg gegeven over hoe de zorg in elkaar zit en waar knelpunten ontstaan en hoe je daar mee om kunt gaan.
Mantelzorg
Er is veel interactie gezocht met de zaal bijvoorbeeld door in te zoomen op BordjeVol, een methode om in kaart te brengen wat je allemaal doet als mantelzorger. Dit hebben we uitgevraagd in groepsvorm, wat doe je allemaal voor een ander en dit met elkaar besproken. ‘Ik wist niet dat ik zoveel deed voor mijn vader’ of ‘het voelt wel eens te veel maar het moet wel want wie doet het anders?’. Door dit zichtbaar maar vooral ook bespreekbaar te maken helpt het om keuzes te maken in wat je wel of niet meer wil of kan doen. Vraag ook gerust om hulp en breng hierbij altijd het netwerk in kaart van de persoon die je ondersteunt. Dit kun je ook meenemen in een gesprek met de gemeente om te kijken hoe zij je kunnen ondersteunen zodat jij het als mantelzorger goed vol blijft houden.
Het was een leuke interactieve avond waar we als stichting OCO met veel plezier op terugkijken.
Wil je meer informatie? Op onze website www.stichtingoco.nl kun je alles vinden over de ondersteuning die we bieden. Wil je ook graag dat we een keer in gesprek gaan in groepsverband en vertellen over onze dienstverlening neem dan contact op en informeer naar de mogelijkheden.