De cliëntondersteuner werd gebeld door Henk, vader van een zoon met een verstandelijke beperking. Hij had een vraag over het invullen van formulieren. Henk deed dit altijd zelf maar hij was vastgelopen en had geen overzicht meer van waar het precies mis ging. Het ging hierbij om de formulieren rondom het Persoonsgebonden budget (PGB) dat geregeld wordt door de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Wat was er aan de hand?
De zoon van Henk maakt 1x per maand gebruik van logeeropvang. Dit is geregeld via het PGB. Het uurtarief voor deze opvang was gewijzigd maar dit was niet goed verwerkt in de zorgovereenkomst. Er bleek een tekstuele fout in te zitten waardoor de facturen telkens weer afgewezen werden. Henk had al van alles geprobeerd, hij had met de SVB gebeld, formulieren opnieuw opgestuurd maar het werd maar niet opgelost.
Wat heeft de cliëntondersteuner kunnen doen?
De cliëntondersteuner heeft de situatie in kaart gebracht en is in de formulieren gedoken. Ze heeft alle brieven op volgorde gezet en gekeken wat er aan de hand was. Henk had het overzicht niet meer en was ontzettend blij met deze extra hulp. Wat bleek, het KvK nummer van de logeeropvang wasgewijzigd. Hierdoor werden de facturen keer op keer afgekeurd.
Samen met de cliëntondersteuner heeft Henk de SVB gebeld en de cliëntondersteuner heeft de situatie beschreven. Er waren twee acties nodig. De zorgovereenkomst moest aangepast worden maar ook nog een ander formulier. Dit heeft de cliëntondersteuner ter plekke met Henk gedaan en de formulieren opgestuurd. Ook heeft de medewerker van de SVB een notitie in het dossier gemaakt. Dit om ervoor te zorgen dat haar collega’s ook op de hoogte waren van de situatie en de formulieren op de juiste manier konden verwerken.
Eén kleine wijziging
De formulieren werden inderdaad goed verwerkt in het systeem waardoor de facturen weer betaald werden. Hieruit blijkt dat één kleine wijziging een enorme verwarring en veel extra brieven kan geven. En ervoor kan zorgen dat iemand, zoals Henk, door de bomen het bos niet meer ziet. De cliëntondersteuner kon Henk hulp bieden door overzicht te creëren waardoor de oorzaak van het probleem gevonden werd.
Heeft u ook vragen over PGB? Neem gerust contact op zodat de cliëntondersteuner met u mee kan kijken.